سلامت

ساخت وبلاگ

لاغری دغدغه همیشگی افراد با وزن بالا می‌باشد. تعداد زیادی از این افراد سراغ رژیم‌ لاغری می‌روند. هنگام انتخاب رژیم غذایی که ممکن است برای شما مفید باشد، گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که باید با آن ها آشنا باشید. در این مقاله به معرفی این رژیم‌ ها می‌پردازیم که شما در ادامه می توانید بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان را انتخاب کنید.

رژیم لاغری مدیترانه‌ای

رژیم لاغری مدیترانه ای غنی از سبزیجات است و از مصرف زیاد گوشت خودداری می‌کند. دلیل نام این رژیم این است که شامل عادات زندگی سالم کشورهای هم مرز با ایتالیا، اسپانیا و یونان است. ثابت شده است که این رژیم لاغری علاوه بر کنترل سطح قند خون و کاهش وزن، به درمان افسردگی هم کمک می‌کند. رژیم مدیترانه‌ای استفاده از روغن را تا حد امکان توصیه می‌کند و به‌عنوان جایگزینی برای کره و سس سالاد است. همچنین بر افزودن سبزیجات به هر وعده غذایی تأکید می‌کند و ماهی را بر مرغ ترجیح می‌دهد. مصرف غلات کامل، آجیل و گیاهان نیز در مقادیر بیشتر است. رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی سالم و پایدار برای کاهش وزن است.

رژیم دوبرو

این رژیم بر پایه روزه‌ داری است. "هدر دوبرو" مؤسس این رژیم اعتقاد دارد این رژیم باعث کاهش ‌وزن و التهاب می‌گردد. این رژیم لاغری به حفظ روزه به مدت 12 تا 16 ساعت در روز اشاره دارد. اولویت در این رژیم در بازه زمانی ای که روزه نیستید غذاها با کربوهیدرات پایین است. همچنین باید غذا خوردن در سه مرحله انجام شود. این رژیم به سبزیجات، پروتئین های لاغر و چربی‌های سالم تأکید دارد.

رژیم‌های کم کربوهیدرات

این رژیم لاغری مصرف کربوهیدرات روزانه را محدود می‌کند تا بدن مجبور شود از چربی‌های بیشتری به‌جای کربوهیدرات‌ها، به‌عنوان منبع اصلی انرژی برای سوخت استفاده کند. این رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی است. ضروری است افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند غذاهایی را انتخاب کنند که کربوهیدرات کمتر اما ارزش غذایی بالایی در هر وعده دارند. گوشت بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات سبز برگ،کلم بروکلی، آجیل و دانه‌ها، روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، برخی میوه‌ها مانند سیب، زغال اخته و توت‌فرنگی از جمله این مواد غذایی هستند.

رژیم غذایی ساحل جنوبی

این برنامه غذایی بر تغییر عادات غذایی کلی افراد با ایجاد تعادل در رژیم غذایی روزانه آنها تمرکز می‌کند. چربی‌های سالم، کربوهیدرات‌های خوب و پروتئین بدون چربی توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که برخی از کربوهیدرات‌ها حذف می‌شوند تا فرد بتواند روزانه فقط وعده‌های غذایی سالم بخورد. این رژیم لاغری یک شیوه زندگی سالم را ترویج می‌کند که منجر به رفاه بهتر می‌شود. محدودیت بیش از حد کربوهیدرات‌ها ممکن است منجر به کتوز شود که ممکن است با سردرد، حالت تهوع، خستگی روحی، بوی بددهان، کم‌آبی بدن و سرگیجه مشخص شود.

رژیم دیابتی

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مصرف گوشت، چربی های حیوانی و قندهایی که سریع جذب می شوند را کاهش می دهد. به جای آنها توصیه می کند که از قندهای کامل (غلات کامل)، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.

رژیم دیابتی باید مصرف شکرهای سفید به حداقل برسد، از گوشت ماکیان و ماهی ها به جای گوشت های پرچرب استفاده شود، روغن کلزا و روغن زیتون را هم جایگزین چربی های حیوانی کند.

منبع

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 190 تاريخ : چهارشنبه 29 تير 1401 ساعت: 14:45

لاغری دغدغه همیشگی افراد با وزن بالا می‌باشد. تعداد زیادی از این افراد سراغ رژیم‌ لاغری می‌روند. هنگام انتخاب رژیم غذایی که ممکن است برای شما مفید باشد، گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که باید با آن ها آشنا باشید. در این مقاله به معرفی این رژیم‌ ها می‌پردازیم. که شما بتوانید بهترین روش لاغری را انتخاب کنید.

قبل از هر رژیم لاغری باید هدف خود را از رژیم مشخص کنید. تمرکز آنها میتواند بر کاهش اشتها ،کالری، کربوهیدرات یا چربی باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین رژیم برای هر فرد باتوجه ‌به شرایط سلامتی و دیگر فاکتورها متفاوت است. در واقع هر رژیم غذایی برای همه مناسب نیست و شاید شما از یک برنامه غذایی استفاده کنید که برای شما تأثیرگذار باشد، اما برای فرد دیگری مؤثر نباشد.

رژیم لاغری وگان

این رژیم نوعی رژیم گیاه خواری است زیرا گوشت و محصولات حیوانی حذف می‌شود. کاهش مصرف کلسترول و چربی اشباع، یکی از تأثیرات اولیه این رژیم است. اگر این رژیم به‌درستی تنظیم شود، می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد. مطالعات ثابت کرده است که افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند، خطر بیماری های قلبی عروقی، چاقی و فشارخون را در خود به حداقل می‌رسانند. گیاه‌خواران برای جبران کمبود گوشت، باید راهی پیدا کنند تا منابع بیشتری از پروتئین و ویتامین B-12 را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

رژیم پالئو یا غارنشینی

رژیم پالئو برگرفته از نحوه تغذیه انسان‌های غارنشین است. طرفداران این رژیم معتقدند اگر به سبک‌ انسانهای اولیه تغذیه کنند، از بیماری‌های ناشی از اضافه‌وزن مثل بیماری‌های قلبی و فشارخون رهایی می‌یابند. در این رژیم از حبوبات و محصولات لبنی استفاده نمی‌شود و تمرکز بر سبزی‌ها و ماهی‌ها و به طور ویژه میوه‌ها دارد. این رژیم به کنترل اشتها و کنترل قند خون کمک می‌کند.

رژیم آب درمانی چیست؟

اصول رژیم آب درمانی به این شکل است که شما در برنامه غذایی روزانه خود تا اتمام دوره رژیم تنها اجازه نوشیدن آب را دارید. رژیم آب برای لاغری یک رژیم ساده با سم زدایی بسیار بالایی است؛ اما خطراتی را هم به همراه دارد.

 مواد اولیه این رژیم تنها آب است و بس! البته این برنامه غذایی بیشتر جنبه پاکسازی و تصفیه بدن را دارد تا لاغری، اما به دلیل اینکه در طول این رژیم کالری دریافتی روازنه به حداقل ممکن است می رسد؛ در کنار سم زدایی، لاغری و کاهش وزن هم اتفاق می افتد.

رژیم غذایی گروه خونی

برخی از انواع رژیم‌های لاغری برای گروه‌های مختلف بدن برای گروه‌های خونی خاص سفارشی می‌شود که بر اساس آن برنامه غذایی با نیازهای غذایی استاندارد هر گروه خونی خاص مطابقت دارد. برای مثال،

اعضای گروه خونی A باید از گوشت قرمز اجتناب کنند و گوشت بوقلمون و یا میوه بیشتری را مصرف کنند و برای کاهش وزن، بیشتر غذاهای دریایی، سویا و سبزی‌ها را انتخاب کنند. نوع B بهتر است از گیاهان و بیشتر منابع گوشت مرغ بخورند و از ذرت، گندم، گوجه‌فرنگی و عدس خودداری کنند. اعضای گروه AB بهتر است غذاهای دریایی، لبنیات، لوبیا و غلات مصرف کنند اما باید از ذرت، گوشت گاو و مرغ اجتناب کنند. به اعضای گروه خونی O توصیه می‌شود از غذاهای پرپروتئین استفاده کنند و برای کاهش وزن باید از مصرف لبنیات خودداری کنند. ارتباط گروه خونی و رژیم غذایی هنوز با شواهد علمی تأیید نشده است

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

در حالت طبیعی و نرمال سوخت تامین کننده انرژی بدن ما از کربوهیدرات ها تامین می شود. اما این رژیم باعث تغییراتی در سیستم سوخت و ساز بدن می شود به این شکل که سوخت بدنی به جای کربوهیدرات ها از چربی ها و گاها پروتئین ها تامین می شود.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها باعث می شود که بدن انسان در یک حالت متابولیک که به آن کتوژ گفته می شود قرار گیرد. وقتی که این حالت رخ می دهد بدن به منظور تامین انرژی شروع به سوزاندن چربی ها و گاهی پروتئین ها می کند. در واقع استفاده از چربی ها به عنوان سوخت در رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش وزن و لاغری فرد می شود.

منبع : https://www.dritm.ir/

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 100 تاريخ : سه شنبه 28 تير 1401 ساعت: 14:25

ما در فیزیک به میزان گرمای مورد نیاز برای بالا بردن دمای یک گرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس ، 1کالری میگوییم.

کالری یک از مهم ترین واحدهای سنجش انرژی در انواع علوم مختلف از جمله فیزیک و شیمی محسوب میشود. اما ما اغلب از کالری برای نشان دادن میزان انرژی تولیدی هر ماده غذایی استفاده میکنیم. در این مقاله شما با کالری و نحوه محاسبه آن بیشتر آشنا میشوید.

منظور از کالری مواد غذایی چیست؟

باید توجه داشته باشید که انرژی مورد نیاز هر شخص از طریق مصرف مواد غذایی تامین میشود. درون هر ماده غذایی مقادیر مختلفی انرژی نهفته است. سوخت بدن هر انسان از این طریق تامین میشود. بدین صورت که انرژی نهفته داخل مواد غذایی وابسته به متابولیسم بدن و توسط فعالیت های سلولی خاصی آزاد میشود. 

سوخت آزاد شده از مواد غذایی نیز انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه مارا تامین میکند. زمانیکه از کلمه کالری در زمینه مواد غذایی استفاده میشود باید بدانیم که منظور انرژی نهفته در درون هر ماده مغذی است که توسط سلول های بدن آزاد شده و امکان انجام فعالیت های روزانه را به ما میدهد. باید در نظر داشته باشید که مواد گیاهی میزان کالری بسیار کمتری دارند به همین دلیل بسیاری از افراد روش لاغری با کدو را پیش می گیرند.

متخصصان تغذیه و بسیاری از افراد عادی از کلمات کالری و کیلوکالری برای بیان "میزان انرژی مصرفی" استفاده میکنند. بنابراین زمانیکه میگوییم یک لیوان شیر 110 کالری انرژی دارد یدین معناست که با مصرف یک لیوان شیر 110واحد انرژی در بدن انسان تولید میشود. باید توجه داشته باشید که میزان کالری موجود در سبزیجات کمتر از بقیه مواد است. برخی افراد نیز برای کاهش میزان کالری مصرفی از یک رژیم گیاه خواری استفاده میکنند. همچنین برای کنترل میزان کالری دریافتی روزانه خود می توانید از یک رژیم کالری شماری استفاده کنید.

 

میزان انرژی مصرفی در طول روز چقدر است؟

بدن هر فرد برای انجام فعالیت های روزانه به مقداری انرژی نیاز دارد. طبق گفته ها این انرژی از طریق مواد غذایی تامین میشود. ما برای حفظ سلامتی و تناسب اندام باید میزان انرژی دریافتی از کالری های مصرفی را بصورت روزانه اندازه گیری کنیم.

چاقی و لاغری افراد بر اساس BMI تعیین می شود. BMI یا همان شاخص توده بدنی اگر بالاتر از 30 باشد فرد دچار چاقی است و باید از یک رژیم غذایی همانند رژیم کالری شماری استفاده کند.

همچنین اگر فرد دارای BMI پایین تر از 18.5 باشد بدین معناست که فرد دچار کم وزنی است و باید از یک رژیم چاقی پیروی کند.

 

مقدار انرژی مورد نیاز هر فرد متغیر است و به 2عامل وابستگی دارد:

  • BMR
  • فعالیت فیزیکی شخص

 

BMR : نرخ متابولیسم پایه است که با توجه به جنسیت افراد بصورت متفاوت محاسبه میشود.

BMR در زنان  ß ( سن × 7/4) – ( قد × 7/1 ) + ( وزن ×6/9) + 655

BMR در مردان  ß  ( سن ×8/6) – ( قد × 5) + ( وزن ×7/13) + 66

فعالیت فیزیکی:

فعالیت بسیار کم  ß     BMR × 2/1

فعالیت کم  ß     BMR × 375/1

فعالیت متوسط  ß     BMR × 55/1

فعالیت زیاد   ß     BMR × 725/1

فعالیت بسیار زیاد  ß     BMR × 9/1

 

عدد بدست آمده از فرمول های بالا انرژی لازم مصرفی  در طول روز را نشان میدهد که برای حفظ وزن کاربرد دارد. بطور کلی انرژی مورد نیاز زنان در طول روز بین 1600 تا 2000 و برای مردان 2000 تا 3000 میباشد. زنان برای کاهش وزن همچنین می توانند از بهترین رژیم لاغری برای زنان استفاده کنند.

منبع: www.dritm.ir

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 5044 تاريخ : يکشنبه 26 تير 1401 ساعت: 14:25

گرسنگی فرد تا زمانی که تحت فشار عصبی باشد ممکن است به راحتی برطرف نشود. ازطرفی فرد همزمان که به مقدار زیادی غذا می خورد، متوجه سیری خود نیز نمی شود. این حالت تا زمانی که شخص نیازهای عاطفی خود را به طور جدی برطرف نکند باقی خواهد ماند. باید راه هایی برای مقابله با استرس بیابید. راه های متفاوتی برای غلبه بر احساسات و واکنش های عصبی وجود دارد، این فعالیت ها شامل کتاب خواندن، استراحت و کاهش فشار روانی است. در ادامه به بررسی برخی از روش‌های درمان  پرخوری عصبی می پردازیم:

ورزش کنید

ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی می‌تواند در لحظات احساسی بسیار کمک کننده باشد. برای مثال یوگا منظم می‌تواند به نوعی اقدام پیشگیرانه برای کاهش اضطراب و افسردگی باشد.

مدیتیشن

می‌توانید با مدیتیشن کردن بر روی آرام سازی خود تمرکز کنید. نفس عمیق کشیدن یکی از حرکات مدیتیشن است که تقریبا می‌توانید آن را در هر مکانی انجام دهید. به این صورت که در یک فضای آرام بنشینید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید و به آرامی دم و بازدم را انجام دهید.

رژیم غذایی سالم

دریافت مواد مغذی کافی برای سوخت و ساز بدن بسیار اهمیت دارد. تشخیص گرسنگی عاطفی کمی دشوار است ، اما در صورتی که رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید زمان هایی که از روی ناراحتی و کسلی غذا می‌خورید قابل تشخیص است. رژیم لاغری پالئو از این دسته است.

یک دفترچه برنامه غذایی برای خود تهیه کنید!

می‌توانید در این دفترچه تمام چیزهایی که می‌خورید را یادداشت کنید، البته احساساتی که دارید را نیز در آن بنویسید. در صورتی که خواستید برای مشاوره به پزشک مراجعه نمایید این دفترچه را همراه داشته باشید تا پزشک آن را مطالعه کند. همچنین می توانید با استفاده از برنامه رژیم لاغری نوم تمام موادی که در طول شبانه روز میل می کنید را ثبت کنید.

حذف غذاهایی که در زمان واکنش های عصبی دوست دارید مصرف کنید!

غذاهایی که در زمان واکنش های عصبی به سراغ آنها می‌روید را باید از رژیم غذایی خود حذف نمایید. مخصوصا غذاهایی که ارزش غذایی خاصی ندارند مانند غذاهای شیرین و پرکالری.

توجه به حجم غذاها

بهتر است وعده های غذایی کوچک را اتخاب کنید تا وعده های غذایی تان کنترل شود. بعد از اتمام یک وعده غذایی خود صبر کنید و سریعا برای بشقاب دوم اقدام نکنید.

در زمان غذا خوردن مواردی که منجر به حواس پرتی شما می‌شوند را حذف کنید!

هر چیزی که باعث پرت شدن حواس شما در زمان غذا خوردن می‌شود مانند تلویزیون، کامپیوتر و غیره. در این زمان باید بر روی لقمه هایی که می‌جوید تمرکز کنید تا متوجه شوید که آیا غذا خوردن شما عصبی است یا خیر.

احساس گناه را از خود دور کنید!

بعد از خوردن غذا ممکن است احساس ناراحتی و پشیمانی داشته باشید، در صورتی که با این احساس روبرو شدید باید در جهت کنترل آن برآیید و این احساس را از خود دور کنید.

 

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 171 تاريخ : شنبه 25 تير 1401 ساعت: 14:42

رژیم غذایی سالم، همیشه و مهم تر از آن در دروان شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی انتخاب شده در این دوران باید شامل مواد مغذی مورد نیاز هم برای مادر و هم برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باشد.

تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که کودک در ۶ ماه اول زندگی به آن احتیاج دارد در شیر مادر وجود دارد. تنها ویتامین D است که در شیر مادر وجود ندارد. به دلیل اینکه همه این ترکیبات موجود در شیر از بدن مادر تامین می‌شود، رژیم شیردهی بر اساس نیاز‌های بدن مادر برنامه‌ریزی و تعریف می‌شود.

در نتیجه یک رژیم شیردهی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها دوران شیردهی بسیار مهم است.

مواد مغذی مورد نیاز مادران در رژیم شیردهی

پروتئین:

کلید اصلی سلامت مادر و کودک پروتئین است و لازم است مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. موادغذایی شامل پروتئین: گوشت،ماهی،مرغ،پنیر،ماست و ...

کلسیم:

 وجود کلسیم برای استحکام استخوانها ضروری است. باتوجه به اینکه کلسیم یکی از عناصر اصلی شیر مادر است، اگر رژیم غذایی شما مقدار کافی کلسیم را دارا نباشد، بدن شما از کلسیم موجود در استخوان‌ها برای رفع نیازهای خود استفاده می کند. اما خوشبختانه کلسیمی که در دوران شیردهی از دست میرود، طی چند ماه پس از قطع شیردهی بازیابی می شود. مواد غذایی حاوی کلسیم: شیر، پنیر و ماست، شیر سویا غنی شده با کلسیم و ...

آهن:

در دوران بارداری ذخیره آهن موجود در بدن مصرف می‌شود و در دوران شیردهی باید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی،آجیل و خشکبار،سبزیجات برگ سبز و ... احیا کنید.

ید

ید ماده معدنی حیاتی است که منجر به رشد سالم و طبیعی می‌شود. غذاهای دریایی، لبنیات، آرد نان غنی شده با ید و نمک ید دار به افزایش دریافت ید شما کمک میکند.

ویتامین‌ها:

ویتامین: C  برای رشد و جلوگیری از انواع عفونت‌ها مفید است و مرکبات، انواع توت ها، میوه های استوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی و ... حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین : A سبزیجات سبز تیره و زرد مانند بروکلی، هویج و کدو تنبل شامل این ویتامین میشوند.

ویتامین : D کودک شما به ویتامین D بیشتری نسبت به چیزی که شیر مادر می‌تواند تامین کند نیاز دارد. ماهی‌های چرب، روغن‌های کبد ماهی و غذاهای غنی‌شده، به مقدار زیاد حاوی ویتامین D هستند. این ویتامین برای سلامتی کلی، به‌ خصوص سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است.

تغذیه خوب در دوران شیردهی به شما کمک می‌کند تا به نیازهای غذایی اضافی خود و نوزاد خود پاسخ دهید. پس سعی کنید همه گروه‌های غذایی در برنامه تغذیه خود قرار دهید.

نتیجه:

اکثر خانم ها پس از مشاهده ی اضافه وزن خود در دوران بارداری به مواردی همچون لاغری با کدو، رژیم لاغری  نوم و .. روی می /اورند. همچنین خانم ها برای کاهش وزن بعد از بارداری می توانند از بهترین رژیم لاغری برای زنان استفاده کنند.

 

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 158 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 15:17

بیماری دیابت نوع 2 زمانی بوجود می آید که بدن در نحوه استفاده از گلوکز به عنوان دچار اختلال شود. در ابتدا بصورت مزمن است. یعنی تنها موجب افزایش گردش بیش از اندازه قند در خون هر شخص میشود. سپس سطح قند خون بالا میرود. این امر موجب ایجاد اختلال در گردش خون، سیستم عصبی و ایمنی بدن میشود. این بیماری بطور عمده در بزرگسالان مشاهده میشود اما در مواردی نادر در کودکان نیز مشاهده شده است. افزایش چاقی در سنین پایین باعث شکل گیری این دیابت در کودکان شده است.  برای کنترل این بیماری می توانید از رژیم دیابتی استفاده کنید.

انسولین چه کمکی به بیماران دیابتی میکند؟

انسولین هورمونی است که در بدن انسان از غده ای در پشت و زیر پانکراس ترشح میشود. وظیفه اصلی انسولین تنظیم میزان قند خون است. قندی که در جریان خون وجود دارد سبب میشود تا پانکراس تحریک شود و شروع به ترشح انسولین کند. پس از آن انسولین وارد جریان خون میشود. قند خون با استفاده از انسولین میتواند وارد سلول های بدن شود. در نتیجه قند خون کاهش پیدا میکند. پانکراس نیز در نهایت میزان ترشح انسولین را کم میکند.

علائم دیابت نوع 2 چیست؟

باید بدانید که بیماری های مرتبط با قندخون ، بیماری هایی مزمن هستند. امکان دارد شما سالها به این بیماری مبتلا باشید اما متوجه آن و علائم آن نشده باشید. علائم این بیماری به مرور خود را نمایان میکنند که تعدادی از آنها را در زیر برای شما جمع آوری کرده ایم:

1.            تشنگی بیشتر از حالت عادی

2.            تکرر ادرار

3.            کاهش وزن ناخواسته که برای کنترل ای امر افراد می توانند از رژیم چاقی استفاده کنند.

4.            افزایش میل به غذا یا افزایش حس گرسنگی و یا ابتلا به پرخوری عصبی

5.            خستگی

6.            تاری دید

7.            زخم‌های شما دیر التیام پیدا می‌کنند

8.            عفونت‌های مکرر

9.            بی‌حسی در دست یا پا

10.          سوزن‌سوزن شدن دست یا پا

در صورت مشاهده این علاوم به پزشک مراجعه کنید.

علل ابتلا به دیابت نوع 2 :

اگردر عملکرد پانکراس و یا همان لوز المعده اختلال بوجود بیاید بیماری دیابت نوع 2 شکل میگیرد. بدین صورت که پانکراس قادر به تولید میزان انسولین کافی برای مدیریت سطح خون نباشد، و یا اینکه نسبت به انسولین مقاومت کند. در این نوع پانکراس تلاش بیشتری برای تولید انسولین میکند که این امر به مرور باعث تضعیف آن میشود. که به مرور دیگر قادر به تولید انسولین نخواهد بود.

منبع : https://www.dritm.ir/

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 132 تاريخ : سه شنبه 21 تير 1401 ساعت: 15:02

مواد غذایی که در این مقاله توضیح داده میشوند، می توانند جایگزین خوبی در رژیم دیابتی باشند.

ماهی چرب

ماهی قزل‌آلا، شاه ماهی، ساردین و… حاوی مقادیر بالایی امگا 3 هستند که برای سلامتی قلب بسیار مهم اند. مصرف ماهی چرب به تنظیم قند خون بدن کمک می‌کند و همچنین دارای پروتئین با کیفیت بالا است که احساس سیری را به فرد تلقین میکند و به دنبال آن قند خون ثابت می ماند. این مواد منبع غنی برای پروتئین هستند. در رژیم پالئو نیز از مواد پروتئینی زیادی استفاده می شود.

سبزیجات با برگ تیره

اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگ دار حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین c هستند.

افرادی دیابتی سطح ویتامین C کمتری دارند و باید مواد غذایی مصرف کنند که حاوی ویتامین C بالایی هستند تا این کمبود جبران شود. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل میکند و خواص ضد التهابی دارد و قرار دادن آن در رژیم غذایی برای افراد دیابتی بسیار مفید است. افرادی وجود دارند که بطور کلی از رژیم گیاه خواری استفاده می کنند.

ماست یونانی

این نوع ماست یک انتخاب مناسب برای افراد دیابتی است. پروبیوتیک‌های موجود در ماست یونانی در کنترل و تنظیم قند خون تاثیر دارند و خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهند. ماست یونانی به دلیل پروتئین موجود، برای کاهش وزن در افراد دیابتی مفید است.

روغن زیتون

روغن زیتون دارای اسید اولئیک می‌باشد که نوعی چربی اشباع نشده است و در کنترل قند خون تأثیر دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که التهاب و فشار خون را کاهش می‌دهند.

توت فرنگی

توت فرنگی از جمله میوه‌ هایی مناسب برای افراد دیابتی است. چون توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به آن رنگ قرمز می‌دهند و در اصل این آنتی اکسیدان‌ها سطح کلسترول و قند خون را بعد از غذا خوردن کاهش می‌دهند. هچنین حاوی ویتامینC   می‌باشد که با خاصیت ضد التهابی برای سلامت قلب مفید است.

سیر

سیر برخلاف اندازه کوچک و کالری کمی که دارد دارای مواد مغذی بالایی همچون : منگنز، ویتامین B6  و ویتامین C است. سیر به بهبود سطح قند خون کمک می‌کند و برای تنظیم کلسترول نیز مفید است.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز در مدیریت و کنترل سطح قند خون اثر مثبتی دارد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی مصرف روزانه سرکه سیب توصیه می‌شود. (به این صورت که یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل مخلوط کنید و بنوشید.)

 

در آخر: در کنار تغذیه مناسب، ورزش کردن و داشتن فعالیت مفید اهمیت زیادی دارد و همچنین ترک کردن سیگار و دخانیات نیز توصیه می‌شود.

 

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 104 تاريخ : دوشنبه 20 تير 1401 ساعت: 15:01

در حین فشارهای عصبی برخی از افراد برای آرامش خود به غذا خوردن روی می‌آورند. پرخوری عصبی زمانی ایجاد می‌شود که فرد تحت استرس و اضطراب یا هرگونه واکنش‌های عصبی قرار گرفته است و در این زمان ناخواسته میل به غذا خوردن پیدا می کند. فرد در این حالت نمی‌تواند در برابر خوردن مقاومت کند.

تعریف پرخوری عصبی

پرخوری عصبی (bulimia nervosa) یا بولیمیا به اختلال در نحوه غذا خوردن گفته می‌شود که افراد در این حالت کنترل خود را از دست می‌دهند. افرادی که به این حالت دچار می‌شوند در مورد وزن و تناسب‌ اندام خود دچار وسواس‌هایی خواهند شد. افرادی که مقدار زیادی غذا می‌خورند، ممکن است از طریق روش‌هایی مانند استفراغ یا ورزش بیش از حد که عموما ناسالم هستند بخواهند معده خود را پاکسازی نمایند.

افراد مبتلا به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • پرخوری عصبی جبران شونده: این افراد به صورت منظم خود را مجبور به استفراغ یا استفاده از مسهل ها و غیره خواهند کرد.
  • پرخوری عصبی بدون جبران: در این حالت فرد برای جلوگیری از افزایش وزن از انواع روش های لاغری مانند رژیم لاغری سه روزه یا ورزش شدید استفاده می کند.

چه عواملی باعث می‌شود کسی بخاطر فشار عصبی غذا بخورد؟

هر چیزی ممکن است، از استرس شغلی گرفته تا نگرانی های مالی، مسائل مربوط به سلامتی و مشکلات مربوط به روابط، ریشه اصلی در ایجاد فشار عصبی در فرد و در نتیجه پرخوری باشد. این موضوعی است که هر دو جنسیت را درگیر می‌کند. اما بر اساس مطالعات مختلف، پرخوری عصبی در زنان بیشتر از مردان رایج است. زنان برای حل این مشکل می توانند از بهترین رژیم لاغری زنان استفاده کنند.

علائم

علائم و نشانه‌های پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عدم کنترل بر روی آنچه که می‌خورید، به طوری که فرد نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد.
  • ایجاد استفراغ عمدی یا ورزش بی‌رویه برای جلوگیری از افزایش وزن
  • استفاده بیش از اندازه از داروهای برطرف کننده یبوست، ادرارآور یا تنقیه بعد از غذا خوردن
  • کالری دریافتی خود را محدود کرده و یا از خوردن برخی از غذا ها خودداری کرده، البته این کار از روی حس گناه است.
  • از مکمل‌های رژیمی یا داروهای گیاهی برای کاهش وزن بیش از اندازه استفاده می شود
  • ادامه خوردن در دوره پرخوری نسبت به یک وعده غذایی عادی یا میان وعده
  • نسبت به وزن و اندام حساسیت ایجاد شده و ترس از چاقی در فرد ایجاد می شود
  • پرخوری با حجم بالا در یک وعده

عوارض پرخوری عصبی

پرخوری عصبی ممکن است موجب بروز عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی شود. برخی عوارض احتمالی پرخوری عصبی عبارتند از:

  • نداشتن عزت نفس و مشکلات در روابط و عملکرد اجتماعی
  • کم‌آبی که می‌تواند منجر به برخی عارضه‌ها مانند نارسایی کلیه شود
  • ایجاد برخی از مشکلات قلبی مانند ضربان قلب نامنظم یا نارسایی قلبی عروقی
  • اضطراب، افسردگی، اختلال‌های شخصیتی یا اختلال دو قطبی
  • پوسیدگی شدید دندان یا آسیب لثه
  • دوره‌های نامنظم قاعدگی یا یائسگی در بانوان
  • مشکلات گوارشی
  • خشکی پوست
  • قرمزی چشم
  • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • خودآزاری، افکار خودکشی
  • کاهش میل جنسی
  • عدم درک صحیح
  • کم خونی
  • کاهش فشار خون
  • پارگی مری از استفراغ بیش از حد
  • سقط جنین

افرادی که با مشکلات عاطفی و روانی مواجه هستند بیشتر در معرض ابتلا به پرخوری عصبی هستند.

رفرنس

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 109 تاريخ : شنبه 18 تير 1401 ساعت: 13:44

منظور از جراحی لاغری چیست ؟ عمل لاغری چگونه در کاهش وزن ما موثر است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

جراحی لاغری درمانی است که با کاهش اندازه معده، میزان غذایی را که می‌توانید بخورید به حداقل می‌رساند. انواع مختلفی از درمان‌های لاغری برای کمک به شما در کاهش وزن، کاهش اندازه سهم غذاهای شما و داشتن یک سبک زندگی سالم در دسترس است. همانند یک رژیم لاغری اصولی ، ورزش روزامه، عمل های جراحی لاغری و ...

آمادگی های قبل از جراحی لاغری

قبل از جراحی لاغری، شما باید با چندین متخصص تغذیه، روان‌پزشک یا روانشناس، یک متخصص داخلی ملاقات کنید.

  • پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند، یک معاینه بدنی کامل بر روی شما انجام می‌دهد و آزمایش خون می‌دهید. اگر شما یک فرد سیگاری هستید، او احتمالاً از شما می‌خواهد سیگار کشیدن را حداقل 6 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.
  • جراح درباره جراحی ازجمله نحوه آماده‌سازی برای آن و نوع پیگیری به شما اطلاعات بیشتری خواهد داد.
  • متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که بعد از جراحی چه چیز و چه مقدار قادر به خوردن و نوشیدن هستید و به شما کمک می‌کند تا برای تغییر سبک زندگی خود پس از جراحی آماده شوید.
  • روان‌پزشک یا روانشناس ممکن است ارزیابی کند که آیا جراحی چاقی برای شما گزینه ی خوبی است یا خیر.

این متخصصان همچنین به شما توصیه می‌کنند قبل و بعد از جراحی بیشتر فعالیت کنید و یک برنامه غذایی سالم در پیش بگیرید. در برخی موارد، کاهش وزن و نزدیک شدن سطح قند خون به قبل از جراحی ممکن است احتمال بروز مشکلات مربوط به جراحی را کاهش دهد.

بعد از جراحی چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از جراحی، باید به اندازه کافی استراحت کرده تا بهبود بیابید. اگرچه نوع پیگیری با توجه به نوع جراحی متفاوت است،اما برای اطمینان از دریافت درست و کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی باید مکمل‌هایی را که پزشک برای شما تجویز می‌کند مصرف کنید.

راه رفتن و حرکت در خانه می تواند به بهبود شما سرعت بخشد. ورزش کردن را به‌آرامی شروع کنید و ورزش هایی که دکترتان برای شما انتخاب کرده است را با دقت انجام دهید. به میزانی که احساس راحتی بیشتری می‌کنید، فعالیت بدنی خود را نیز بیشتر کنید.

پس از جراحی، اکثر افراد طی چندین هفته و به مرور از یک رژیم غذایی مایع به سمت یک رژیم غذایی نرم مانند پنیر ، ماست یا سوپ و سپس به سمت غذاهای جامد می‌روند. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه به شما می‌گوید که کدام غذاها و نوشیدنی‌ها را مصرف کنید و از مصرف کدام‌ یک باید خودداری کنید. شما باید وعده‌های غذایی کوچک بخورید و غذای خود را به‌خوبی بجوید.

در جراحی لاغری چقدر می‌توانم وزن کم کنم؟

میزان و حجم لاغری افراد پس از جراحی لاغری به خود شخص و نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. نتایج به‌ دست‌آمده از مطالعه‌ای که به مدت 3 سال پس از جراحی روی افراد مختلف انجام شد، نشان داد کسانی که تحت عمل جراحی باندینگ معده قرار گرفته بودند به‌ طور متوسط حدود 20 کیلو گرم وزن کم کرده بودند. افرادی که عمل بای پس معده داشتند حدودا 40 کیلو کاهش وزن داشتند. بیشتر افراد با گذشت زمان، دوباره مقداری وزن به دست آوردند اما بازیابی وزن در مقایسه با کاهش وزن اولیه معمولاً مقدار اندکی بوده است.

کاهش وزن در انواع مختلف جراحی لاغری می‌تواند متفاوت باشد. به یاد داشته باشید، رسیدن به وزن ایده آل فقط به عمل جراحی بستگی ندارد بلکه ایجاد یک سبک زندگی سالم است که می تواند دوام نتیجه جراحی را تضمین کند.

منبع

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 219 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 13:47

در هنگام کاهش وزن، جزئیات اهمیت زیادی ندارند و این اصول است که مهم است. هر متخصص تغذیه ای با این مساله موافق است که کاهش وزن سالم شامل یک سری اصول اساسی است که همه بدون استثنا باید رعایت کنند. این اصول هسته اصلی هر رژیم لاغری خوب است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم ‌ترین ویژگی‌های یک رژیم لاغری اصولی آشنا شوید.

مهم ترین ویژگی‌های رژیم لاغری اصولی کدامند؟

تعادل

منتقدان رژیم لاغری سریع یا نامتعادل  ( برای مثال رژیم آب درمانی )، ادعا می‌کنند که چنین رژیم‌هایی با ممنوع کردن کامل برخی غذاها و حتی گروه‌های غذایی، خوردن نامتعادل را تشویق می‌کنند. نمونه ای که آنها تقریباً همیشه به آن اشاره می کنند، رژیم غذایی بدنام سوپ کلم است. به سختی می توان یک رژیم لاغری اصولی و محبوب پیدا کرد که رژیم گیرندگان را به مصرف انواع غذاها با حجم درست تشویق کند! رژیم لاغری مدیترانه ای یکی از نمونه های رژیم غذایی متعادل است.

عدم تعادل مواد مغذی در انواع مختلف می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و برعکس، چگونگی بهبود تعادل مواد مغذی در یک رژیم لاغری اصولی می‌تواند کاهش وزن را تسهیل کند.

جیمز لاوال، داروساز و پزشک طبیعی

زمان بندی غذا خوردن

تحقیقات اخیر نشان داده است که زمان غذا خوردن ما تقریبا به اندازه مقدار غذایی که می خوریم مهم است.

مطالعه ای که در دانشگاه ماساچوست انجام شد نشان داد کسانی که به طور منظم صبحانه را حذف می کنند، ۴.۵ برابر بیشتر از کسانی که صبحانه را می خورند، دچار اضافه وزن هستند. همچنین خوردن وعده های غذایی کوچکتر به دفعات بیشتر (پنج یا شش بار در روز) در رژیم لاغری اصولی راه اثبات شده دیگری برای هماهنگی بهتر دریافت غذا با نیاز به انرژی در بدن است. برای اینکه بهتر بتوانید زمان خوردن غذاهایتان را کنترل کنید می توانید از رژیم نوم استفاده کنید.

 

محدودیت های انتخابی

تقریباً هر رژیم لاغری اصولی دارای فهرست “غذاهای ممنوعه” است. هیچ رژیم لاغری اصولی بدون محدود کردن غذاهای چاق کننده، متقاضی را به کاهش وزن نمی رساند. اکثر متخصصان تغذیه موافقند که چربی های مضر موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، غذاهای حیوانی و کربوهیدرات های مضر در شیرینی های فرآوری شده مقصر اصلی چاقی هستند. با این حال، متخصصان تغذیه نسبت به اعمال محدودیت های غذایی بیش از حد هشدار می دهند.

«حذف غذاها و گروه های غذایی خاص، به ویژه برای افرادی که از آن لذت می برند، دستور العملی فاجعه است و می تواند منجر به احساس محرومیت شود،».

الیزا زید، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا

جمع بندی نهایی

هر یک از ما از نظر متابولیکی و روانی منحصر به‌ فرد هستیم. به همین دلیل هیچ برنامه غذایی واحدی وجودندارد که برای همه خوب باشد. بنابراین هر فردی باید آنچه را که برای خودش مفید است با مشورت متخصص تغذیه پیدا کند. اما نکات معینی مانند ویژگی‌های رژیم غذایی اصولی وجود دارند که به طور جهانی کاربرد دارند. درک این اصول برای یافتن برنامه مناسب شما ضروری است.

منبع : www.dritm.ir

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 124 تاريخ : دوشنبه 13 تير 1401 ساعت: 13:19

امروزه بیشتر مردم دغدغه کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارند. این امر در بین افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند شایع تر است. افراد اغلب به دنبال راهی برای کاهش وزن سریع هستند تا هرچه زودتر به تناسب اندام خود دست پیدا کنند. در ادامه با 4 مدل از رژیم های لاغری آشنا می شوید.

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز یک رژیم لاغری با کربوهیدرات بسیار پایین است. طرفداران رژیم غذایی اتکینز مدعی هستند که شما در صورت اجتناب از خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و در مقابل مصرف پروتئین و چربی های نامحدود، می توانید وزن خود را کم کنید. برخی از افراد رژیم اتکینز را از مرحله دوم شروع می کنند و از مرحله القا صرف نظر می کنند؛ به این ترتیب که از همان ابتدا میوه و سبزیجات را در رژیم روزانه خود قرار می دهند که این رویکرد هم می تواند بسیار کارآمد باشد.

 

برخی دیگر نیز تنها مرحله القا را اجرایی می کنند که در این صورت این رژیم با عنوان رژیم کتوژنیک شناخته می شود.

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

رژیم وگان:

دیگر رژیم لاغری سریع که بر پایه حذف گوشت و محصولات حیوانی است، رژیم وگان یا رژیم گیاه خواری نام دارد. در این رژیم علاوه بر حذف محصولات حیوانی بر مصرف غلات کامل، میوه، سبزیجات و ... تاکید دارد.

در این رژیم غذایی میزان کالری دریافتی پایین است. و مصرف میوه و سبزیجات نیز به دلیل تامین فیبر مورد نیاز بدن، باعث میشود فرد احساس سیری کند.

رژیم لاغری مدیترانه ای:

رژیم مدیترانه ای یک برنامه انعطاف‌پذیر است و هیچ‌ چیز در آن ممنوع نیست، اما بر غذاهای کامل، بیشتر گیاهان تمرکز دارد. اگرچه همه چیز در رژیم مدیترانه‌ای گنجانده شده است، اما شیرینی و گوشت قرمز کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این غذاها تقریباً دو بار در ماه مصرف می‌شود. رژیم مدیترانه‌ای از قدیم به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای تغذیه‌ای شهرت دارد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری، غنی بودن از غذاهای خوش طعم و سرشار از فواید سلامتی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در بین رژیم گیرندگان محسوب می‌شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای با افزایش وزن، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است.

منبع

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 110 تاريخ : يکشنبه 12 تير 1401 ساعت: 19:56